Endodontologie (Wortelkanaalbehandeling)

Ontstoken tandweefsel geneest niet meer

Illustratie van een doorsnede van een tand

Heeft u een ontstoken tand? Laat ons de pijn verlichten en uw tand herstellen met een wortelkanaalbehandeling bij Tandarts Centra Plaza in Lelystad.

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het deel dat u ziet. De wortels ziet u niet. Die zitten onder uw tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit levend weefsel wordt ook wel pulpa genoemd. Als het weefsel ontstoken is of ontstoken is geweest, voert de tandarts een wortelkanaalbehandeling uit.

Als uw tand pijn doet tijdens het eten, of als hij gevoelig is voor temperatuur, kan hij eventueel ontstoken zijn. Ontstoken tandweefsel geniet niet vanzelf – ze moeten worden behandeld met een wortelkanaalbehandeling. Tandarts Centra Plaza in Lelystad biedt wortelkanaalbehandelingen voor patiënten van alle leeftijden, waarbij de ontsteking wordt bestreden en pijn worden verlicht.

Als onze tandartsen denken dat u of uw kind baat kan hebben bij een wortelkanaalbehandeling, leggen we uit wat de procedure inhoudt en beantwoorden we al uw vragen over mogelijke risico’s en kosten. U kunt dan een weloverwogen beslissing nemen over wat goed voor u is.

Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak voor een consult, bel ons vriendelijke team vandaag nog op 0320-215574

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

illustratie van een wortelkanaal behandeling

Het wortelkanaal is de ruimte in uw tand die is gevuld met zachte weefsels, de zogenaamde pulpa. Het vruchtvlees bevat bloedvaten en zenuwen, daarom voelt het zo pijnlijk aan als het beschadigd of geïnfecteerd raakt. Dit kan gebeuren als de kroon van uw tand is beschadigd door bederf, trauma of ernstige tandvleesaandoeningen, waardoor bacteriën in het zachte centrum kunnen komen.

Als uw tand is ontstoken is, zullen onze tandartsen een wortelkanaalbehandeling in Lelystad (endodontie) aanbevelen om deze te redden. Dit is een van de meest voorkomende tandheelkundige ingrepen en omvat het verwijderen van het geïnfecteerde vruchtvlees om de pijn weg te nemen en te voorkomen dat zich een abces vormt. Nadat de infectie is verwijderd, vullen we het wortelkanaal in en bedekken we de behandelde tand met een natuurlijk ogende kroon om je glimlach te herstellen.

Mogelijke tekenen van een ontstoken tand zijn:

• Tandpijn – dit kan constant zijn of alleen pijn doen als je bijt
  • Gevoeligheid – uw tand voelt gevoeliger aan voor warm, koud of zoet eten en drinken
  • Ontsteking – zwelling of etter op het tandvlees kunnen tekenen zijn van een tandabces
  • Tand voelt los aan of ziet er verkleurd uit

Maak een afspraak voor een wortelkanaalbehandeling bij Tandarts Centra Plaza, Lelystad

Bel ons team vandaag nog op 0320-215574 of neem contact met ons op om een consult bij onze tandartsen te boeken of de kosten van wortelkanaalbehandeling in Lelystad te bespreken.